Studentenwerkplek - UvT
HOME | RECENT NIEUWS | AAN DE SLAG | STORINGSMELDING | GEEF JE MENING | HELP | ENGLISH
Nieuwsarchief 2001 - 2005


29.08.2006:
Groot onderhoud aan studentenwerkplekken a.s. woensdag, donderdag en vrijdag

Alle studentenwerkplekken op de universiteit zullen deze week worden voorzien van een nieuwe installatie van Windows en applicaties. De werkzaamheden worden gefaseerd uitgevoerd in de periode van woensdag 30 augustus t/m vrijdag 1 september en vinden plaats in het Montesquieu Learning Centre, de bibliotheek, de internetcafés en diverse collegezaaltjes.

Tijdens de werkzaamheden kan je gewoon gebruik maken van een pc. Je moet er wel rekening mee houden dat je het verzoek kan krijgen om tijdelijk van plaats te veranderen.

In de bibliotheek zal op donderdag 31 augustus en vrijdag 1 september het image op de studentenwerkplekken worden vervangen. In verband hiermee zijn deze twee dagen in het reserveringssysteem geblokkeerd en is het niet mogelijk een pc te reserveren.

Onze excuses voor de overlast.


25.08.2006:
Feedback gevraagd op testinstallatie nieuwe studentenwerkplek

Elk jaar worden de studentenwerkplekken voorzien van een nieuwe installatie van Windows en applicaties.

Voordat deze installatie definitief wordt uitgerold op alle studentenwerkplekken in de bibliotheek, het Montesquieu Learning Centre en de diverse Internetcafé's willen we studenten de gelegenheid geven om de installatie uit te proberen en feedback te geven. Daarom zijn op dit moment 30 studentenwerkplekken op niveau 1 in de bibliotheek - bij de informatiebalie rechts bij de trap - ingericht met de voorlopige versie.

Wij roepen studenten op om gebruik te maken van deze testopstelling en stellen feedback bijzonder op prijs.

Bij voorbaat dank,
Biblitheek/IT Services


13.07.2006:
Internetcafé gebouw A
Vanaf 18 juli tot en met 21 juli zullen de PC's in het Internetcafé in gebouw A worden vervangen. In deze periode zal het Internetcafé dus niet gebruikt kunnen worden.


05.07.2006:
ICT Helpdesk in de bibliotheek
Gedurende de zomermaanden zal de ICT Helpdesk in de bibliotheek niet bezet zijn.
Uiteraard wordt via telefoon (3111) of via mail (its-helpdesk@uvt.nl) wel gewoon ondersteuning geleverd.


02.05.2006:
Nieuw! IBL-account voor UvT studenten
Vanaf 1 mei kunnen UvT studenten een IBL-account openen bij de Informatie balie. Op vertoon van de UvT-kaart en na storting van minimaal € 20,- wordt een IBL-account aangemaakt. De kosten voor een IBL-aanvraag worden na het indienen direct van het saldo afgetrokken. Bij de Informatiebalie kan het saldo worden opgehoogd met pin- of chippas en ook hier geldt weer een minimumbedrag van € 20,-. Zonder IBL-account is het binnenkort niet meer mogelijk om boeken en tijdschriftartikelen bij andere bibliotheken aan te vragen


18.04.2006:
Nieuw! UvTFinder
Vanaf 19 april biedt de bibliotheek de UvTfinder aan, een applicatie die het mogelijk maakt om vanuit een aantal externe bestanden na te gaan of een publicatie via de UvT is te verkrijgen. In diverse bestanden verschijnt een link en/of logo van de UvTfinder bij elke publicatie. Deze brengt u naar het bibliotheeksysteem, waar u vervolgens meteen de link naar de volledige tekst te zien krijgt, of uw zoekvraag kunt aanbieden in de bibliotheekbestanden. Levert ook dit geen resultaat op, dan kunt u de publicatie altijd nog bestellen. De UvTfinder maakt het mogelijk om snel de volledige teksten te vinden van publicaties die niet in een bestand zelf aanwezig zijn. Voor meer informatie kunt u vanaf 19 april hier terecht.


22.03.2006:
Middagje opnames bijwonen van de VPRO universiteitsquiz?

Dinsdag 28 maart zijn in Hilversum de opnames van UQ2006, een universiteitsquiz van de VPRO waar een team van de UvT het opneemt tegen de Universiteit van Amsterdam.
De uitzending is op 3 april, tussen het programma Holland Sport en het journaal van 22.00.

Het Tilburgse team bestaat uit Linda Hummel, Joost Lorenz, Tjerk Methorst en Bart Visser. Dat team mag er natuurlijk niet alleen voor staan! We gaan de 28e met de bus naar Hilversum, met plaats voor veertig supporters. Die mogen weliswaar niet souffleren, maar aanmoedigen des te meer.

Aanmelden kan op www.uvt.nl/uq2006. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt! De bus vertrekt om 12.30 (onder voorbehoud) vanaf de parkeerplaats achter gebouw B, uiterlijk 18.30 zijn we terug op de campus. We zorgen voor hap en tap, en in elk geval hou je er een mooie universiteitspolo aan over. Alle informatie over de quiz is te vinden op bovengenoemde website.


14.03.2006:
Academische Jaarprijs 05/06
In de 'Battle of the Universities' strijden 14 universiteiten om een prijs van Euro 100.000. Stem dagelijks op het UvT-team!


10.03.2006:
Verkiezingen van de UvT
Van 21 tot 28 april 2006 vinden verkziezingen plaats voor Universiteitsraad, faculteitsraden, personeelsraad (IBG) en opleidingscommissies (FWW) plaats. Als je je kandidaat wilt stellen moet je dat doen op 15 of 16 maart a.s. Klik op de banner voor meer informatie.


27.01.2006:
Opening Montesquieu Learning Centre
Op woensdag 1 februari wordt het nieuwe Montesquieu Learning Centre voor groepswerk in gebouw M geopend voor studenten en docenten. Voor meer informatie zie de website.


27.01.2006:
Themaweek Campus en Voorzieningen
De UvT heeft een mooie campus met een groot aantal uitstekende voorzieningen. Daar gaan we zorgvuldig mee om. We vragen hier extra aandacht voor in de themaweek Campus en Voorzieningen. Deze week vindt plaats van 30 januari tot 3 februari. In deze week o.a. de Pendragon Petfleswerpwedstrijd en een fotowedstrijd. Meer informatie op www.uvt.nl/code-of-conduct



Ruim je rommel op, maak geen lawaai in de bibliotheek en geniet van een drankje in het Grand Café. En zeg niet: Sorry, vergeten


16.01.2006:
Meerdere pagina's op één A4 afdrukken in Word

Het komt regelmatig voor dat studenten een Word-documenten verkleind willen afdrukken, maar hiervoor niet de juiste instellingen kiezen in de printerdriver. Het resultaat is dan dat de pagina's blanco uit de printer komen.
Deze blanco pagina's worden in rekening gebracht via je chipknip, en komen niet in aanmerking voor terugbetaling.

Om met goed resultaat meerdere pagina's op één vel A4 af te drukken moet je het volgende doen:

  • selecteer in het printerdialoogscherm de optie Properties ;
  • selecteer vervolgens de tab Layout;
  • geef bij Pages Per Sheet via het scrollmenu aan hoeveel pagina's je op één vel wil afdrukken;
  • sluit het scherm af door op OK te klikken en geef tenslotte het printcommando.

In onderstaande animatie worden de beschreven stappen gevisualiseerd.


13.12.2005:
Openingstijden bibliotheek 17 december
De bibliotheek sluit op zaterdag 17 december om 14.00 uur i.v.m. onderhoud aan het elektriciteitsnetwerk


05.12.2005:
Opschonen studentenaccounts
Op zondag 15 januari 2006 vindt weer een opschoning plaats van de studentenaccounts.

Van studenten die niet meer ingeschreven staan bij de UvT zullen de accounts opgeheven worden. Vanaf die datum is het voor deze studenten niet meer mogelijk om gebruik te maken van de netwerkvoorzieningen van de universiteit. De mailboxen en de homedirectories (M-drive) en alle daarin opgeslagen bestanden zullen definitief van de studentenserver verwijderd worden. Wie nog bestanden op de server heeft staan heeft tot 15 januari de gelegenheid deze veilig te stellen.

Tot 11 januari 2006 hebben studenten nog de mogelijkheid om aan eventuele inschrijvingsverplichtingen te voldoen. Zij kunnen zich hiervoor wenden tot de Centrale Studentenbalie in gebouw C 79 (openingstijden: maandag t/m vrijdag van 10.00-16.00 uur en maandag- en donderdagavond van 17.30-19.00 uur.


01.12.2005:
Openingstijden Bibliotheek 5 december
De bibliotheek is op maandagavond 5 december vanaf 17.30 uur gesloten in verband met Sinterklaasavond.


09.11.2005:
Groepswerkplekken in gebouw M gesloten m.i.v. 5 december
In verband met de voorbereidingen voor de inrichting van het nieuwe Learning Center in gebouw M zullen de beide tijdelijke groepswerkruimten in gebouw M met ingang van 5 december gesloten worden.
Naar verwachting zal eind januari de opening van het nieuwe Learning Center plaatsvinden.


13.10.2005:
Groepswerkruimte in gebouw M

Sinds maandag 11 juli kunnen studenten voor groepswerk ook terecht in twee ruimtes op de begane grond van het nieuwe Montesquieu-gebouw. Deze tijdelijke voorziening vervangt de groepswerkruimte A 052, die eind mei werd opgeheven om plaats te kunnen bieden aan de bibliotheekcollectie van de Theologische faculteit.

In de twee ruimtes staan in totaal 22 tafels met een studentenwerkplek. Ook staan er in het midden van elke ruimte een aantal vergadertafels. De dichtstbijzijnde printvoorziening is de studentenprinter Hongkong in de mensa.


11.10.2005:
Printopdrachten uitvoeren op elke willekeurige printer

Staat er een rij voor de printer en wil je niet lang wachten? Dan is hiervoor een eenvoudige oplossing.

Sinds begin september maakt het namelijk niet meer uit naar welke printer je je opdrachten hebt gestuurd. Je kan je printopdrachten op elke willekeurige printer uitvoeren via de optie "Fetch Jobs".

Hoe werkt het?

  • Ga naar de dichtstbijzijnde printer waar het niet druk is.
  • Selecteer de functie Print gevolgd door de optie Fetch Jobs.
  • Via het printerdisplay krijg je nu het verzoek om je administratienummer (ANR) in te voeren.
  • Vervolgens worden alle studentenprinters afgezocht naar printopdrachten die zijn opgeslagen in een met dit ANR corresponderende mailbox (= jouw UvT-username).
  • Op het printerdisplay verschijnt het resultaat: staat voor een printopdracht een magneetvormig ikoontje afgebeeld, dan betekent dit dat deze opdracht afkomstig is uit een mailbox op een andere (remote) printer.
  • Selecteer je gewenste document(en) met de pijltoetsen.
  • Nadat het document is afgedrukt, wordt de printopdracht automatisch uit je mailbox verwijderd.

Let op!
De optie Fetch Jobs werkt alleen bij documenten die niet zijn beveiligd met een PIN-code. Als je de printopdracht hebt verstuurd via je eigen pc, dan werkt de optie Fetch Jobs alleen als je de Océ-ptinterdriver hebt geïnstalleerd onder een account met als username S+ANR (conform de aanwijzingen in de handleiding).

Kijk voor meer informatie op de website.


06.10.2005:
Vervolg traagheid studentenwerkplekken

Medewerkers van IT Services hebben inmiddels gevonden welke module de traagheid van de studentenwerkplekken veroorzaakt. De medewerking van studenten die problemen hebben gemeld bij bij de helpdesk is daarbij onmisbaar gebleken.

Momenteel wordt er een tijdelijke work-around toegepast. Om zekerheid te krijgen of deze work-around daadwerkelijk het betreffende probleem oplost, verzoekt IT Services studenten die onverhoopt nog last ondervinden van een enorm trage studentenwerkplek, dit onmiddellijk te melden bij de ITS Helpdesk aan de Informatiebalie in de bibiotheek.

Ondertussen blijft IT Services zoeken naar een permanente oplossing.


14.09.2005:
Traagheid studentenwerkplekken

Van tijd tot tijd blijken de studentenwerkplekken zeer traag te worden. Het vermoeden bestaat dat het probleem veroorzaakt wordt door Office / Word 2003 (in alle gevallen waar de traagheid zich voordeed, was Word 2003 opgestart). IT Services heeft echter nog geen diagnose kunnen stellen over de precieze oorzaak, mede omdat het probleem moeilijk reproduceerbaar blijkt.

Daarom vragen we je medewerking...
Mocht je pc onverwacht traag reageren, meld dit dan onmiddellijk bij de ITS Helpdesk aan de Informatiebalie in de bibiotheek.

De helpdeskmedewerker kan dan ter plaatse een diagnosetool op de trage werkplek laten draaien.
Aan de hand van de verzamelde loggegevens is IT Services dan in staat om het probleem analyseren, waarna naar een oplossing van het probleem gezocht kan worden.

Een tijdelijke workaround voor het traagheidsprobleem is: sluit Word 2003 af, zodat de pc weer als vanouds reageert. Of voorkom eventuele traagheid door dit programma op gezette tijden preventief af te sluiten.

Onze excuses voor de overlast.


12.09.2005:
Studenten gevraagd voor de Studenten IT Adviesraad

In verband met het vertrek van drie zittende leden is IT Services voor de Studenten IT Adviesraad op zoek naar 3 enthousiaste, deskundige en kritische studenten van FCC en FEB die het komende studiejaar actief mee willen denken en praten over de ICT-voorzieningen van de universiteit.

De Studenten IT Adviesraad (SITAR) is ingesteld door het College van Bestuur en adviseert de Chief Information Officer (CIO) van de universiteit inzake het universitaire IT-beleid voor studenten.

Kijk voor informatie over de vacature en sollicitatieprocedure op: www.uvt.nl/sitar/vacature.html op de website van SITAR.


05.09.2005:
Onderhoud aan het reserveringssysteem voor de studentenwerkplekken op donderdag 8 september 2005

A.s donderdag op 8 september 2005 vindt onderhoud plaats aan het reserveringssysteem van de studentenwenwerkplekken.
Gedurende die dag dag kan het systeem wel geraadpleegd worden, maar het is niet mogelijk om reeds gemaakte reserveringen te annuleren en/of nieuwe reserveringen vast te leggen.

Vrijdag 9 september is het systeem weer volledig toegankelijk.

Onze excuses voor het ongemak.


29.08.2005:
Veranderingen m.b.t. de studentenwerkplek

Deze zomer is het merendeel van de studentenwerkplekken in de bibliotheek vervangen door nieuwe pc's. Deze nieuwe pc's (van het merk Tulip) hebben allemaal o.a.:

  • 1 Gb intern geheugen
  • 80 Gb harde schijf
  • cd rom / DVD speler
  • 2 USB poorten aan de voorzijde

Op 27 en 28 augustus zijn de twee studentenservers vervangen door een nieuw cluster. Dit cluster is aangesloten op het nieuwe Storage Area Network (SAN) van de universiteit. De diskruimte van studenten is zodoende met een factor vijf vergroot.
Met ingang van 29 augustus heeft elke student:

  • een mailbox met 100 Mb
  • een homedirectory met 250 Mb

Op alle studentenwerkplekken is een nieuw image geplaatst. De belangrijkste wijzigingen in de software op de studentenwerkplek zijn:

  • MS Office 2000 is vervangen door MS Office 2003
  • Endnote 8 is toegevoegd
  • Pegasus Mail is verwijderd
  • De nieuwste versies van SPSS, Acrobat, MSN, Windows Media Player en WinZIP zijn geïnstalleerd.

Een compleet overzicht is te vinden via de website van IT Services.


21.08.2005:
Groot onderhoud aan studentenwerkplekken en studentenservers op 26, 27 en 28 augustus 2005

Ter voorbereiding van het nieuwe collegejaar vindt er a.s. vrijdagavond 26, zaterdag 27 en zondag 28 augustus, groot onderhoud plaats aan zowel de studentenwerkplekken als de studentenservers:

  • alle studentenwerkplekken in de bibliotheek worden voorzien van een nieuw image,
  • de studentenwerkplekken worden in een VLAN geplaatst,
  • de huidige 2 studentenservers worden vervangen door een nieuw cluster, dat vanaf 29 augustus de taak van de huidige studentenservers zal overnemen,
  • alle data van de huidige studentenservers (mailboxen en homedirectories van alle studenten) worden overgezet naar het nieuwe studentencluster.

Gedurende dit onderhoud zijn vanaf vrijdagavond om 18.00 uur en het gehele weekend de volgende services niet toegankelijk:

  • de toegang tot de mailbox (lezen en verzenden van mail),
  • de toegang (via FTP) tot de bestanden op het netwerk in de homedirectory,
  • het raadplegen van de eigen homepage.

Onze verontschuldigingen voor dit ongemak.


19.08.2005:
Printers Caïro en Hongkong weer beschikbaar als printers
De test met de studentenprinters is beëindigd. Alle studentenprinters zijn weer beschikbaar om printopdrachten naar toe te sturen.


28.07.2005:
Printers Caïro en Hongkong tijdelijk niet beschikbaar als printers
Tot nader bericht volgt, zijn de studentenprinters 'Caïro' en 'Hongkong' met ingang van vrijdag 29 juli tijdelijk niet meer beschikbaar om printopdrachten naar toe te sturen.

Deze apparaten zijn vanaf die datum in gebruik voor het testen van nieuwe printfunctionaliteit. Wél is het mogelijk om op deze apparaten documenten te kopiëren.

Onze excuses voor het ongemak.


11.07.2005
Groepswerkruimte in gebouw M geopend

Met ingang van maandag 11 juli kunnen studenten voor groepswerk terecht in twee ruimtes op de begane grond van het nieuwe Montesquieu-gebouw. Deze tijdelijke voorziening vervangt de groepswerkruimte A 052, die eind mei werd opgeheven om plaats te kunnen bieden aan de bibliotheekcollectie van de Theologische faculteit.

In de twee ruimtes staan in totaal 22 tafels met een studentenwerkplek. Ook staan er in het midden van elke ruimte een aantal vergadertafels. De dichtstbijzijnde printvoorziening is de studentenprinter Hongkong in de mensa.


20.06.2005:
Catalogus tijdelijk niet beschikbaar
Vanaf vrijdag 24 juni 18.00 uur tot en met maandag 27 juni 09.00 uur is de catalogus niet beschikbaar. Ook kunnen er geen boeken geleend, geretourneerd of verlengd worden. Onze excuses voor de overlast.


20.05.2005:
Groepswerkruimte A 052 sluit m.i.v. 24 mei 2005

De groepswerkruimte voor studenten - gevestigd in A 052 - wordt m.i.v. 24 mei opgeheven. Zoals reeds in Univers was te lezen, krijgt A 052 een nieuwe bestemming. Na een grondige verbouwing zal de ruimte plaats gaan bieden aan een deel van de bibliotheekcollectie van de Theologische faculteit.

De ontruiming van A 052 is een week vervroegd vanwege de beschikbaarheid van de verhuizers. Het meubilair en de 29 studentencomputers zullen worden overgebracht naar het nieuwe Montesquieu-gebouw. Hier zal medio juli een alternatieve groepswerkruimte voor studenten worden geopend in twee lokalen op de begane grond.

Deze groepswerkruimte is een tijdelijke voorziening die vooruit loopt op de oplevering van het nieuwe Learning Center in de herfst van 2005. In het Learning Center - waarvoor de plannen in een vergevorderd stadium zijn - zullen zo'n 230 groepswerkplekken gerealiseerd worden met 150 studentencomputers, wireless netwerk en pluginvoorzieningen voor notebooks.

Tot half juli is het aantal studenten(groeps)werkplekken tijdelijk met 29 verminderd. Als alternatieve locatie voor groepswerk kan gebruik worden gemaakt van de voorzieningen in het Learning Forum in de bibliotheek en de drie internetcafés op de campus.

Wij hopen op jullie begrip!


17.05.2005:
Studentenservers tijdelijk niet beschikbaar op 22 mei 2005

Zondagmiddag 22 mei a.s. van 14.00 tot 17.00 uur zullen onderhoudswerkzaamheden plaatvinden op de twee studentenservers van de UvT.

Gedurende dit onderhoud zijn de services die via deze servers geboden worden niet toegankelijk via internet.
Het betreft:

  • de toegang tot de mailbox (lezen en verzenden van mail)
  • de toegang (via FTP) tot de bestanden op het netwerk in de homedirectory
  • het raadplegen van de eigen homepage

Onze verontschuldigingen voor dit ongemak.


03.05.2005e:
Update mogelijkheid voor PFD995

Via een image wordt op elke studentenwerkplek PDF995 beschikbaar gesteld. Inmiddels is er een nieuwere versie van dit programma op de markt, die met name de combine-functie goed ondersteunt (een functie die regelmatig gebruikt wordt, maar die in de oude versie vaak problemen oplevert). Op veler verzoek is op de studentenwerkplek een snelkoppeling toegevoegd waarmee je indien gewenst een update kan uitvoeren van de oude naar de nieuwe versie.

Houd er rekening mee dat de geïnstalleerde nieuwe versie alleen tijdelijk werkzaam is gedurende de sessie dat je de update hebt laten uitvoeren. Eenmaal uitgelogd, start de pc opnieuw op en wordt via het image de oude PFF995 versie weer teruggezet.

De update naar de nieuwe versie duurt ruim een minuut en kan je starten door het aanklikken van de snelkoppeling PDF995NEW (install) in de programmagroep Utillities.


14.04.2005:

Van 18 t/m 25 april 16.00 uur wordt er flink campagne gevoerd door studenten op de campus! Dan zullen de student-vertegenwoordigers weer strijden voor een plaatsje in de Faculteitsraad of Universiteitsraad.

Met jouw stem kunnen ze zich volgend collegejaar opnieuw inzetten voor jouw belangen. Veel zaken op het gebied van onderwijs en voorzieningen voor studenten kunnen door studenten geoptimaliseerd worden.

Lees meer over de kandidaten en breng je stem uit op:
http://www.uvt.nl/verkiezingen/


Kies en laat je stem horen!


09.03.2005:
Enthousiaste studentrondleiders gezocht!
Op 30 en 31 maart aanstaande zal een groot aantal vwo-scholieren de Universiteit van Tilburg bezoeken tijdens de vwo-voorlichtingsdagen. Een gewaardeerd onderdeel van deze voorlichtingsdagen zijn de rondleidingen, verzorgd door studenten. Hiervoor worden nog enthousiaste studenten gezocht! Als vergoeding ontvang je € 15,- en een UvT-trui. Kijk voor meer informatie en aanmelden op de website.


21.02.2005:
MSN weer beschikbaar
De nieuwe MSN Messenger is inmiddels beschikbaar op de studentenwerkplekken.

Wanneer je via het startmenu MSN selecteert dan wordt eerst de installatie van de nieuwe versie uitgevoerd, daarna start het programma automatisch op. Dit proces duurt ca. 30 seconden en moet na elke reboot worden herhaald.

Overigens bestaat er ook een web versie van MSN Messenger: http://webmessenger.msn.com/.
Deze heeft wel een aantal beperkingen - file transfer is bijvoorbeeld niet mogelijk - maar chatten is geen probleem.


18.02.2005:
Mastervoorlichting 23 februari

Voor iedereen die nog twijfelt of nog geen idee heeft welke master te kiezen na de bachelor, biedt de mastervoorlichting op 23 februari aanstaande uitkomst! De faculteiten Economie en Bedrijfswetenschappen, Rechten, Sociale Wetenschappen, Communicatie en Cultuur, Wijsbegeerte en Theologie geven voorlichting over hun masteraanbod. Ook studieadviseurs zijn aanwezig.

Meer informatie over het programma en aanmelden? Kijk op de website.


15.02.2005:
Probleem met MSN Messenger

Tot nader bericht kan MSN Messenger niet gebruikt worden op de studentenwerkplekken.

Bij een "sign in" wordt door Microsoft op dit moment namelijk een nieuwere versie geëist. Deze versie kan echter niet automatisch geïnstalleerd worden.
IT Services onderzoekt momenteel hoe dit probleem is op te lossen.

Onze excuses voor het ongemak.


07.02.2005:
Schoonmaakactie studentenwerkplekken

Vanaf maandag 7 februari wordt gestart met het schoonmaken van alle studentenpc’s in de bibliotheek. Dit duurt ongeveer 15 minuten per werkplek. Het kan zijn dat je hiervoor even je pc moet uitloggen. De schoonmaakactie zal zo veel mogelijk op rustige momenten worden uitgevoerd.

Excuses voor het ongemak.


25.10.2004:
BSCW-server voor studenten stopt m.i.v. 1 november 2004

De BSCW studentenserver (http://bsstu.uvt.nl) blijft beschikbaar tot 1 november 2004 17.00 uur. Tot die tijd worden gebruikers in de gelegenheid gesteld om zelf hun informatie van de server af te halen en desgewenst over te zetten naar de nieuwe BSCW-server.

Hoe dat moet staat beschreven in een korte handleiding:
Bewaren van informatie van BSCW studentenserver.


20.10.2004:
Reserveren van een pc in het Learning Forum

Vanaf 20 oktober 2004 is het reserveringssysteem voor werkplekken in het Learning Forum beschikbaar via: www.uvt.nl/mwr.

Informatie over wanneer je een pc kan reserveren en de spelregels vind je op de website van de bibliotheek.


12.10.2004:
Opschoning studentenaccounts

Op zondag 7 november a.s. vindt weer een opschoning plaats van de studentenaccounts.

Van studenten die niet meer ingeschreven staan bij de UvT zullen de accounts opgeheven worden. Vanaf die datum is het voor deze studenten niet meer mogelijk om gebruik te maken van de netwerkvoorzieningen van de universiteit. De mailboxen en de homedirectories (M-drive) en alle daarin opgeslagen bestanden zullen definitief van de studentenserver verwijderd worden. Wie nog bestanden op de server heeft staan heeft tot 7 november de gelegenheid deze veilig te stellen.

Tot 29 oktober hebben studenten nog de mogelijkheid om aan eventuele inschrijvingsverplichtingen te voldoen. Zij kunnen zich hiervoor wenden tot de Centrale Studentenbalie in gebouw C 79 (openingstijden: maandag t/m vrijdag van 10.00-16.00 uur en maandag- en donderdagavond van 17.30-19.00 uur.


16.09.2004:
Printer Hongkong nu ook beschikbaar

Vanaf vandaag kunnen ook printopdrachten gestuurd worden naar de printer Hongkong, die zich bevindt in de hal van het restaurant in gebouw H.


15.09.2004:
Meerdere pagina's op één A4 afdrukken in Word

Het komt regelmatig voor dat studenten een Word-documenten verkleind willen afdrukken, maar hiervoor niet de juiste instellingen kiezen in de printerdriver. Het resultaat is dan dat de pagina's blanco uit de printer komen.
Deze blanco pagina's worden in rekening gebracht via je chipknip, en komen niet in aanmerking voor terugbetaling.

Om met goed resultaat meerdere pagina's op één vel A4 af te drukken moet je het volgende doen:

  • selecteer in het printerdialoogscherm de optie Properties ;
  • selecteer vervolgens de tab Layout;
  • geef bij Pages Per Sheet via het scrollmenu aan hoeveel pagina's je op één vel wil afdrukken;
  • sluit het scherm af door op OK te klikken en geef tenslotte het printcommando.

In onderstaande animatie worden de beschreven stappen gevisualiseerd.


06.09.2004:
Printer Cairo nu ook beschikbaar

Vanaf vandaag kunnen ook printopdrachten gestuurd worden naar de printer Cairo, die zich bevindt op de eerste verdieping in gebouw C (in de hal voor de grote collegezaal).


30.08.2004:
Printen op Hongkong en Cairo nog niet mogelijk

Twee van de 13 nieuwe Océ printer/copiers zijn op dit moment nog niet aangesloten op het campusnetwerk. Het betreft:

  • de printer Hongkong in het restaurant op locatie H2,
  • de printer Cairo op de 1de verdieping in gebouw C op locatie C 159.

  • Deze twee printers zijn al wel toegevoegd in de lijst met printers op de studentenwerkplek, maar nog niet beschikbaar om printopdrachten naar toe te sturen.

    De verwachting is dat beide printers in de loop van deze week aangesloten zullen zijn.

    Als je printopdrachten verstuurt naar een "niet beschikbare" printer dan verschijnt onderstaande melding op de werkplek:

    There was an error found when printing the document <documentnaam> to <printerlocatie>
    Do you want to retry or cancel the job?

    Cancel in dat geval de opdracht en selecteer één van de printers die wel beschikbaar is.


    30.08.2004:
    Studentenwerkplek ingrijpend gewijzigd

    Op 28 en 29 augustus hebben de studentenwerkplekken en de print-infrastructuur voor studenten een ingrijpende wijziging ondergaan:

    • Alle studentenwerkplekken zijn voorzien van een nieuw image. Een overzicht van de beschikbare software is te bekijken via een speciale webpagina.
    • De 7 studentenprinters op de campus zijn vervangen door 13 multifunctionele Océ printer/copiers. Acht staan in de bibliotheek, de overige vijf staan in gebouw A, C, H, P an Y.
    • Alle 13 printers zijn geïnstalleerd op de studentenwerkplek. Ze zijn in alle applicaties te selecteren via het printerdialoogscherm.
    • In plaats van het vroegere printaccount heb je voortaan een chipknip nodig om je printopdrachten te betalen.

    Als resultaat van deze operatie is met ingang van maandag 30 augustus de manier waarop je gewend was te printen, veranderd.
    Dat geldt overigens ook voor de prijs. I.p.v. € 0,07 betaal je voortaan € 0,05 per print. Kijk voor uitgebreide informatie over de veranderingen op printgebied op www.uvt.nl/printers/ of haal bij de Centrale informatiebalie in de bibliotheek de speciale folder op.


    30.08.2004:
    Oude printaccounts zijn opgeheven

    Zoals aangekondigd zijn met ingang van 30 augustus 2004 de oude printaccounts vervallen. De kans bestaat dat je op je printaccount nog een positief saldo had. Je zal moeten besluiten wat je wil dat daarmee gebeurt. Er zijn twee opties:

    1. Je kan besluiten dit saldo te doneren aan een goed doel, namelijk De Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF.
    2. Je kan besluiten om het saldo uit te laten betalen.

    De praktijk heeft uitgewezen dat het gemiddelde saldo slechts € 1,38 bedraagt. Daarom geven we je in overweging om voor de eerste optie te kiezen. Je steunt dan een goed doel en je bespaart de universiteit een hoop werk. Kies je voor deze optie dan hoef je geen verdere actie te ondernemen.
    Mocht je besluiten voor de tweede optie dan kan je een formulier voor teruggave invullen. Dit formulier is verkrijgbaar bij de Centrale informatiebalie in de bibliotheek en dient daar ook ingeleverd te worden. Het resterende saldo zal dan worden overgemaakt naar je bank/giro rekening. Je hebt tot 1 december 2004 de tijd om een formulier voor teruggave in te leveren. Formulieren ingevuld na 1 december worden alleen in behandeling genomen indien aantoonbaar is dat je niet in staat bent geweest dit voor de gestelde datum te doen.


    26.08.2004:
    Studentenwerkplek en printfaciliteiten worden komend weekend ingrijpend gewijzigd

    Op 28 en 29 augustus zullen de studentenwerkplekken en de print-infrastructuur voor studenten een belangrijke wijziging ondergaan:

    • Alle studentenwerkplekken worden dan voorzien van een nieuw image.
    • De 7 studentenprinters op de campus worden vervangen door 13 multifunctionele Océ printer/copiers. Acht zal je straks aantreffen in de bibliotheek, de overige in gebouw A, C, H, P an Y.
    • Alle 13 printers zullen beschikbaar zijn op de studentenwerkplek. Ze zijn in alle applicaties te selecteren via het printerdialoogscherm.
    • In plaats van het huidige printaccount zal je straks een chipknip nodig hebben om je printopdrachten te betalen.

    Als resultaat van deze operatie zal met ingang van maandag 30 augustus de manier waarop je gewend was te printen, veranderen. Dat geldt overigens ook voor de prijs. I.p.v. € 0,07 betaal je dan € 0,05 per print. Kijk voor uitgebreide informatie over de veranderingen op printgebied op www.uvt.nl/printers/ of haal vanaf maandag 30 augustus bij de Centrale informatiebalie in de bibliotheek de speciale folder op.

    Zoals aangekondigd komen met ingang van 30 augustus 2004 ook de oude printaccounts te vervallen. Het is mogelijk dat op die datum je printaccount nog een positief saldo heeft. Je zal moeten besluiten wat je wil dat daarmee gebeurt. Er zijn twee opties:

    1. Je kan besluiten dit saldo te doneren aan een goed doel, namelijk "De Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF". Deze stichting ondersteunt vluchtelingen en asielzoekers bij hun studie en bij het vinden van werk door middel van geld, advies en begeleiding. Voor meer informatie zie http://www.uaf.nl
    2. Je kan besluiten om het saldo uit te laten betalen.

    De praktijk heeft uitgewezen dat het gemiddelde saldo slechts € 1,38 bedraagt. Daarom geven we je in overweging om voor de eerste optie te kiezen. Je steunt dan een goed doel en je bespaart de universiteit een hoop werk. Kies je voor deze optie dan hoef je geen verdere actie te ondernemen. De bedragen die per 1-12-2004 nog niet opgevraagd zijn zullen aan deze stichting worden overgemaakt.
    Mocht je besluiten voor de tweede optie dan kan je een formulier voor teruggave invullen. Deze zijn verkrijgbaar bij de centrale balie van de bibliotheek en dienen daar ook ingeleverd te worden. Het resterende saldo zal worden overgemaakt naar je bank/giro rekening. Je hebt tot 1 december 2004 de tijd om een formulier voor teruggave in te leveren. Formulieren ingevuld na 1 december worden alleen in behandeling genomen indien aantoonbaar is dat je niet in staat bent geweest dit voor de gestelde datum te doen.


    02.08.2004:
    Let op: printaccounts worden opgeheven!

    Met ingang van het nieuwe studiejaar wordt het systeem van printaccounts vervangen door betalen met de chipknip. (Zie ook het bericht van 8 juni j.l.)
    Wij adviseren daarom om vanaf nu het bedrag op uw printaccount zo laag mogelijk te houden!

    U kunt tot en met 1 december 2004 het bedrag van uw printaccount op uw bank/girorekening gestort krijgen of desgewenst aan een goed doel (De Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF) schenken.

    Nadere gegevens over deze procedure worden medio augustus bekend gemaakt.


    08.07.2004:
    Last van spam? Stel in Webmail een spamfilter in!

    Alle mail die op op de mailserver van de universiteit binnenkomt wordt gefilterd op spam en geclassificeerd d.m.v. een steraanduiding. Recentelijk zijn er maatregelen genomen waardoor deze mailfiltering is geoptimaliseerd.

    Wie een spamfilter heeft ingesteld in de mailclient zal gemerkt hebben dat er aanzienlijk minder spam wordt afgeleverd in de mailbox. Wie dat echter niet gedaan heeft, zal een toename hebben geconstateerd van het aantal mails met de toevoeging *****SPAM***** in de subjectheader. Dergelijke mails zijn over het algemeen onmiskenbare spamberichten die door het centrale spamfilter geklassificeerd zijn met vijf sterren of meer. Door in Webmail een spamfilterrule in te stellen kun je ervoor zorgen dat dergelijke niet meer in je mailbox wordt afgeleverd.

    Informatie over het instellen van een spamfilterrule in Webmail vind je op www.uvt.nl/its/handleidingen/spam/webmail.html


    date:06.07.2004
    Nu ook via notebook en thuis pc printen in Montesquieu Cybercafé

    Heb je een notebook met LAN-voorziening (ethernetkaart of wireless) of een pc met internetaansluiting op je studieadres?

    Dan kan je voortaan ook printopdrachten versturen via een notebook op de campus en vanaf je studieadres.

    Om toegang te krijgen tot de printer in het Montesquieu Cybercafé moet je wel de juiste printerdriver op je notebook of pc installeren. Deze tref je aan op de website van de printpilot evenals een installatiehandleiding voor Windows XP gebruikers (Nederlands).

    De printprijs in het Montesquieu Cybercafé is 5 Eurocent. Betalen doe je met de chipknip.


    15.06.2004:
    Uitnodiging voor de feestelijke opening Wireless LAN-netwerk op 21 juni

    Onder het motto "Snel en draadloos de zomer in" zal op 21 juni a.s. om 16.00 uur het nieuwe Wireless Lan-netwerk van de UvT officieel en feestelijk geopend worden.

    De opening wordt verricht door de vice-voorzitter van het College van Bestuur professor Kees Mouwen. De feestelijkheden vinden plaats in en om het Grand Café, waar de Zuid-Amerikaanse band "Cantamos" voor een swingende muzikale omlijsing zal zorgen.

    Aan de officiële opening gaat om 13.30 uur in de Blackbox een symposium vooraf met als titel "De vrijheid van het internet". Studenten zijn van harte welkom om het symposium en de opening bij te wonen. Je kan je aanmelden door een mailtje te sturen naar secretariaat.its@uvt.nl

    Het nieuwe Wireless LAN-netwerk is gerealiseerd volgens de allernieuwste en snelste IEEE 802.11g standaard en biedt een snelheid van 54 Megabit/sec. Op een groot aantal plaatsen op de campus zijn access points geplaatst. Internetten in het gras of op het terras van het Grand Café, toegang in alle gebouwen tot de eigen bestanden, e-mail en de digitale leeromgeving, zelfs printen: dat is allemaal mogelijk dankzij het nieuwe Wireless LAN-netwerk op de universiteitscampus.

    Met de wireless-voorziening wil de universiteit haar studenten maximale flexibiliteit op de campus bieden. De draadloze optie vormt een praktische aanvulling op de bestaande faciliteiten voor studenten, zoals de studentenwerkplekken en de internetc@fes.

    Kijk voor meer informatie over de nieuwe wireless-voorziening en de activiteiten op 21 juni op www.uvt.nl/wireless.


    11.06.2004:
    Studenten-mailserver tijdelijk niet beschikbaar op 20 juni

    Op zondag 20 juni a.s. tussen 13:00 en 16:00 uur vindt er onderhoud plaats op de studenten-mailserver. Gedurende deze periode is het niet mogelijk om de mailbox te benaderen.

    Het onderhoud betreft een upgrade van de huidige versie 2.65 van het NIMS mailsysteem (Novell Internet Messaging System) naar versie 3.10g. Door Novell is de naam van het mailsysteem inmiddels veranderd in NetMail.

    Hoewel er achter de schermen veel gaat veranderen zal de upgrade voor de gebruikers nagenoeg transparant verlopen. Wie een willekeurige IMAP4/POP3 mailclient gebruikt zal weinig verschil zien. Wie de WebMail interface gebruikt schakelt automatisch over naar de nieuwe Modular Web Client interface. Hierin is wel wat veranderd:

    • In plaats van een Webmail template krijg je een WebAccess template. Deze heeft een heel ander uiterlijk, maar de opzet en werking wijst zichzelf en is bovendien goed gedocumenteerd in de online help.
    • Er zijn een aantal zelf in te stellen Preferences toegevoegd. De meest in het oog springende zijn dat je voortaan zelf kan aangeven hoeveel mailtjes per scherm getoond moeten worden (maximaal 50 per scherm) en dat je in één keer alle berichten kan selecteren.


    08.06.2004:
    Montesquieu Cybercafé proeftuin voor nieuwe print- en kopieerfaciliteiten voor studenten

    De universiteit is van plan om met ingang van het nieuwe studiejaar de print- en kopieerfaciliteiten voor studenten op een aantal punten te vernieuwen en te verbeteren. We sommen ze even op:

    • een lagere printprijs,
    • snellere apparatuur met meer functionaliteit,
    • betere spreiding van de apparatuur over de campus,
    • snellere afhandeling van storingen,
    • printen via een notebook met een plug-in- of wireless-netwerkverbinding op de campus én via een pc thuis met internet.

    Voordat we de nieuwe print- en kopieerfaciliteiten campusbreed invoeren, willen we studenten de gelegenheid geven om de nieuwe voorziening uit te proberen en te becommentariëren. Daarom is vanaf 8 juni het Montesquieu Cybercafé, incl. de twee aangrenzende practicumzalen YZ 11 en YZ 12, ingericht als printpilot.

    Hier kan je voor 0.05 Euro per print gebruik maken van de nieuwe, supersnelle Océ Printer/Bookcopier.
    Betalen doe je met je chipkaart.

    Kijk voor meer informatie op www.uvt.nl/printpilot.


    25.05.2004:
    Printen in Word (meerdere pagina's op één A4)

    Het afdrukken van meerdere pagina's op één A4 veroorzaakt veel problemen. Regelmatig komt het voor dat één of meerdere, soms zelfs alle, pagina's blanco uit de printer komen.

    Ook deze blanco pagina's worden in rekening gebracht via je printaccount. De terugbetaling van deze kosten is een grote belasting voor het baliepersoneel.

    Om met goed resultaat meerdere pagina's op één A4 af te drukken moet je het volgende doen:
    • selecteer de optie 'Print' in het File menu;
    • selecteer de optie 'Properties';
    • select de tab 'Layout';

    • geef in het bovenstaande scherm aan dat je twee pagina's op één vel wil afdrukken.


    22-04-2004:
    Security moet - op de UvT en thuis

    De wapenwedloop tussen hackers en de mensen die zich met ICT-security bezighouden wordt alsmaar grimmiger en voltrekt zich in een steeds hoger tempo. Op de UvT zien we bergen spam en virussen voorbij komen. Maar nog ernstiger is het gesteld met de thuis-pc's van veel medewerkers en studenten. De ervaring leert dat deze computers erg slecht beveiligd zijn. Een situatie die snel moet veranderen.

    Daarom heeft de UvT maatregelen genomen, zoals de aanstelling van een security-adviseur en de instelling van een speciaal 'computer emergency response team'. Met ingang van vandaag is er ook een speciale website van IT Services over dit onderwerp in de lucht. Deze zal steeds geactualiseerd en verder uitgebreid worden. Je vindt de website via de URL www.uvt.nl/security/

    Wil je weten hoe goed jij je thuis-pc beveiligd hebt? Ga dan naar de securitywebsite en doe de zelftest. Op de website vind je ook allerlei tips en uitleg over de dingen die je moet doen om je thuis-pc te beveiligen.


    01:04:2004:
    Blackboard tijdelijk niet beschikbaar op 7 april 2004

    In overleg met de facultaire onderwijsbureaus is er op woensdag 7 april a.s. een upgrade van Blackboard gepland naar versie 6.1.

    Vanaf 18.00 uur zal Blackboard Learning System 6 niet beschikbaar zijn. De werkzaamheden zullen naar verwachting enkele uren in beslag nemen.

    In versie 6.1 zijn een aantal technische verbeteringen aangebracht, die de stabiliteit en performance vergroten. Omdat er in de afgelopen maanden grote stabiliteitsproblemen zijn geweest, heeft de projectgroep besloten om niet te wachten tot een collegevrije periode maar de upgrade zo snel mogelijk uit te voeren.


    07.03.2004:
    Wees voorzichtig met het openen van mailattachments

    Sinds enige tijd neemt het aantal mails met virussen in attachments weer sterk toe. Het gaat daarbij meestal om mail die afkomstig lijkt te zijn van een bekende of van de systeembeheerders van een bekende organisatie of zelfs van de systeembeheerders van de UvT. De mail is doorgaans in het Engels en bevat een attachment in de vorm van een exe bestand of een zip bestand. Niet al deze virussen worden door de centrale mailfilters afgevangen en een deel wordt dus afgeleverd in je mailbox.

    Het is belangrijk dat je extreem voorzichtig bent met dergelijke mail met attachments. Ga er niet vanuit dat een bekende afzender te vertrouwen is, want er zijn allerlei virussen die adressen "stelen" en misbruiken. Open pas een attachment als je zeker weet dat het werkelijk afkomstig is van iemand die je kent, bijvoorbeeld door eerst de bijbehorende body-tekst te controleren. (Als je zelf attachments verstuurt voeg daar dan altijd een persoonlijk, begeleidend mailtje aan toe.) Wees in alle andere gevallen argwanend.


    02.03.2004:
    Blackboard en BSCW tijdelijk niet beschikbaar op 4 maart 2004

    Op donderdag 4 maart a.s. is Blackboard LS 6 wegens onderhoudswerkzaamheden tijdelijk niet beschikbaar vanaf 17.00 uur. De werkzaamheden zullen circa 1 uur duren.

    Er vinden ook onderhoudswerkzaamheden plaats op de 'oude' dlo- server, waar Blackboard 4 op draait en de BSCW-servers voor studenten en medewerkers. Ook deze zullen op donderdag 4 maart vanaf 17.00 uur tijdelijk niet beschikbaar zijn.


    12.02.2004:
    Studenten gevraagd voor de Studenten IT Adviesraad

    Voor de nieuw in te stellen Studenten IT Adviesraad (SITAR) is IT Services op zoek naar enthousiaste, deskundige en kritische studenten die actief mee willen denken en praten over de ICT-voorzieningen van de universiteit.

    SITAR zal worden ingesteld door het College van Bestuur. De belangrijkste taak is de Chief Information Officer (CIO) van de universiteit adviseren inzake het universitaire IT-beleid voor studenten zoals de centrale IT-faciliteiten voor studenten, innovatieve voorzieningen, reglementen en periodiek gebruikersonderzoek.

    Kijk voor meer informatie en de sollicitatieprocedure op de website van SITAR.


    28.01.2004:
    Studentenservers tijdelijk niet beschikbaar op 1 februari 2004

    Zondagmiddag 1 februari a.s. van 12.00 tot 17.00 uur zullen onderhoudswerkzaamheden plaatvinden op de twee studentenservers van de UvT.

    Gedurende dit onderhoud zijn de services die via deze servers geboden worden niet toegankelijk via internet.

    Het betreft:
    • de toegang tot de mailbox (lezen en verzenden van mail)
    • de toegang (via FTP) tot de bestanden op het netwerk in de homedirectory
    • het raadplegen van de eigen homepage

    Onze verontschuldigingen voor dit ongemak.


    09.01.2004:
    Opschoning studentenaccounts

    Op zondag 1 februari a.s. vindt weer een opschoning plaats van de studentenaccounts.

    Van studenten die niet meer ingeschreven staan bij de UvT zullen de accounts opgeheven worden. Vanaf die datum is het voor deze studenten niet meer mogelijk om gebruik te maken van de netwerkvoorzieningen van de universiteit. De mailboxen en de homedirectories (M-drive) en alle daarin opgeslagen bestanden zullen definitief van de studentenserver verwijderd worden. Wie nog bestanden op de server heeft staan heeft tot 1 februari de gelegenheid deze veilig te stellen. Het printerbudget van het verwijderde studentaccount is terug te vragen aan de balie van de bibliotheek.

    Tot 26 januari hebben studenten nog de mogelijkheid om aan eventuele inschrijvingsverplichtingen te voldoen. Zij kunnen zich hiervoor wenden tot de Centrale Studentenbalie in gebouw C 79 (openingstijden: maandag t/m vrijdag van 10.00-16.00 uur en maandag- en donderdagavond van 17.30-19.00 uur.


    11.12.2003:
    Blackboard LS6 tijdelijk niet beschikbaar op 15-12-2003

    Maandag 15 december zal de nieuwste patch van Blackboard geïnstalleerd worden.

    De werkzaamheden starten om 17.00 uur en zullen ongeveer twee uur in beslag nemen.

    Gedurende deze periode is het niet mogelijk om van Blackboard gebruik te maken.


    04.12.2003:
    'Save/Reset' functie

    N.a.v. diverse vragen en opmerking van studenten over de 'save/reset' functionaliteit (zie ook de pagina met reacties) een korte toelichting.

    Via het programma "Save/Restore user preferences" wordt uitsluitend de desktop resolutie opgeslagen.
    Dus niet:

    • zelf aangemaakte icoontjes of files die je op de desktop zet
    • de taalwissel knop
    • de opties die te kiezen zijn via "Taskbar and Start Menu Properties"
    • de opties die te kiezen zijn via "Display Properties"

    De suggestie om het menu van de desktop resolutie uit te breiden met een hogere schermresolutie dan 1024 x 768 (1280 x 1024 t.b.v. de studentenwerkplekken met grote flatscreens in het Learning Forum in de bibliotheek) is in de praktijk lastig te implementeren. Wanneer deze schermresolutie op een standaard studentenwerkplek geselecteerd zou worden crasht het systeem en vindt er een reboot plaats.

    Aan de suggestie om ook de taalwisselknop mee te nemen in programma "Save/Restore user preferences" zal aandacht worden besteed.


    28.11.2003:
    Systeemonderhoud op 2 december 2003

    Op dinsdag 2 december zal in het kader van security systeemonderhoud plaatsvinden op een van de centrale systemen van de universiteit.

    De werkzaamheden starten om 15.30 uur en zullen naar verwachting rond 17.30 uur beëindigd zijn.

    Hierdoor zullen de volgende services voor studenten tijdelijk niet beschikbaar zijn:

    • Aanmelden voor schriftelijke tentamens
    • Raadplegen van tentamen aanmeldingen
    • Raadplegen van tentamen oproepen
    • Raadplegen van adresgegevens


    28.11.2002:
    Uitbreiding anti-spam maatregelen

    Per 1 december worden de mogelijkheden om spam te filteren op de universiteit uitgebreid. Vanaf deze datum voegt software op de centrale mailserver aan de subjectregel van een “spammail” een waarschuwing toe, voorafgaand aan de originele subjecttekst. Een subjectregel als "Profit huge with ebay" wordt veranderd in "*****SPAM***** Profit huge with ebay".

    Tot nu toe werden alleen maar zogenaamde extra headers toegevoegd die normaal niet zichtbaar zijn, maar waarmee de meeste mailprogramma's (Outlook, Pegasus mail) wel kunnen filteren, zodat de spam uit de inbox kan worden verwijderd. De waarschuwing in de subjectregel wordt aangebracht zodat voortaan ook met Webmail kan worden gefilterd. Webmail kan namelijk de extra headers niet zien, maar kan wel reageren op de waarschuwing in de subjectregel. Een groot voordeel van Webmail is dat de filterregels van Webmail op de Novell server worden uitgevoerd. Dit betekent dus dat uw mail altijd onmiddellijk na afleveren op de server wordt gefilterd. Programma's als Outlook en Pegasus mail voeren de filtersregels pas uit als ze uw inbox openen.

    Voor meer informatie en een handleiding over het maken van filterregels in mail programma’s zie www.uvt.nl/its/handleidingen/spam/


    31 .10.2003:
    Printfaciliteiten voor studenten

    Vanaf elke studentenwerkplek in de bibliotheek, A 052 en de facultaire praktikumzalen en de computers in de drie internetc@fés kunnen printopdrachten gegeven worden. Deze printopdrachten komen in een centrale printqueue en blijven daar 10 uur bewaard.
    Op deze centrale printqueue zijn via het netwerk 7 printers aangesloten die zich op onderstaande lokaties op de campus bevinden.

    • 4 printers in de print/kopieerruimten op niveau 1 en 2 van de bibliotheek
      beschikbaar: ma t/m vrij van 9.00 - 21.00 (zaterdag van 9.00 - 15.30 uur)

    • 1 printer in A 052
      beschikbaar: ma t/m vrij van 8.00 - 23.00

    • 1 printer in de hal van gebouw P
      beschikbaar: ma t/m vrij van 8.00 - 22.30

    • 1 printer in het Montesquieu Cybercafé in de koepelgang van gebouw Y (vanaf begin november)
      beschikbaar: ma t/m vrij van 8.00 - 22.30


    28.10.2003:
    3de Internetcafé op de campus is een feit

    Op 27 oktober is door prof. Mouwen, vice-voorzitter van het College van Bestuur, het Montesquieu Cybercafé in gebouw Y officieel geopend. Het nieuwe internetcafé bevindt zich in de koepelgang aan de zuidzijde van gebouw Y en is geïntegreerd met de twee nieuwe praktikumzalen van de juridische faculteit (YZ 11 en YZ 12). Het geheel biedt een plezierig computerlandschap dat met 60 studentenwerkplekken plaats biedt aan ca. 120 personen.

    Van maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 22.30 uur hebben studenten van de UvT zonder vooraf te reserveren vrije toegang tot de computerwerkplekken in het Montesquieu Cybercafé.
    Op dinsdag, woensdag en donderdag van 11.00 tot 14.00 uur geldt dit ook voor de computerwerkplekken in de twee praktikumzalen.

    Tenzij de praktikumzalen voor onderwijs gereserveerd zijn, kunnen studenten hier ook tussen 8.30 en 18.00 uur terecht. Meteen na het inloggen krijgen studenten de actuele zaalreservering te zien. De computer geeft vervolgens bijtijds een seintje wanneer het moment is aangebroken om de computerwerkplek af te sluiten en de zaal te verlaten.
    Het overzicht van zaalreserveringen is online te bekijken via http://rechten.uvt.nl/i&a/.


    07.10.2003:
    Nieuw image voor computers in internetc@fes

    Deze middag zullen alle computers in de internetcafes voorzien worden van een nieuw image.

    Voortaan bieden de computers in de internetcafes vrijwel dezelfde functionaliteit als de studentenwerkplekken in de bibliotheek en A 052. Dit n.a.v. de vele reacties van studenten.

    Wat verandert?
    • onder andere een nieuwe versie van MSN,
    • print-faciliteiten,
    • beschikbaarheid van alle applicaties van de studentenwerkplek.
    Wat verandert niet?
    • een aangename plek om te surfen, chatten en mailen,
    • reserveren is niet nodig,
    • geen beschikbaarheid van een floppy drive en cd rom.


    26.09.2003:
    Kortere locktijd:
    15 minuten

    Met ingang van 20 september is de locktijd op de studentenwerkplek gezet op 15 minuten.
    Houd hier rekening mee als je pauzeert of je werk onderbreekt t.b.v. printen ...

    ... en sluit altijd eerst al je bestanden af!


    26.09.2003:
    M.i.v. 1 oktober wordt de functionaliteit Webfolders niet meer ondersteund
    Met ingang van 1 oktober wordt de software die de functionaliteit van 'Webfolders' ondersteunt (WebDav) uitgezet op de studentenservers. Deze software bleek niet vlekkeloos te werken en leidde bovendien tot ernstige performance-problemen op de studentenservers.

    Om buiten de campus de bestanden op de M-drive te benaderen moeten studenten overschakelen naar een andere methode.

    I.p.v. Webfolders bieden we voortaan FTP (File Transfer Protocol) aan.

    Om FTP te kunnen gebruiken is het wel noodzakelijk dat je op je pc thuis een FTP-client installeert en configureert. Instructies hiervoor vind je in de handleiding: 'Toegang tot je bestanden op de M-drive via het File Transfer Protocol (FTP)'.

    Wie na 1 oktober probeert via Webfolders te M-drive te benaderen zal merken dat er niet meer geprompt wordt voor username en password en krijgt een foutmelding alsof de pagina niet bestaat ('Not Found' of 'The page cannot be found').


    23.09.2003:
    Huisregelcampagne bibliotheek

    Per dag maken vele honderden mensen gebruik van de bibliotheek. Om dit alles in goede banen te leiden zijn hiervoor een aantal huisregels opgesteld. De komende tijd zal op diverse manieren aandacht worden besteed aan het naleven van deze huisregels.

    Meer dan gebruikelijk zullen medewerkers van de bibliotheek, in samenwerking met medewerkers van de afdeling beveiliging, door de bibliotheek lopen om overtreders vriendelijk terecht te wijzen.

    Lees voor de zekerheid de huisregels nog eens na!


    19.09.2003:
    Upgrade-operatie studentenwerkplekken zaterdagmiddag 20 september

    Op zaterdagmiddag 20 september zal een gote upgrade-operatie plaatsvinden van de studentenwerkplekken in de bibliotheek. Alle computers worden dan voorzien van de nieuwste versie van de studentenwerkplek.

    Gedurende deze operatie zijn de studentenwerkplekken tijdelijk niet beschikbaar. De kans bestaat dat medewerkers van IT Services je verzoeken een studentenwerkplek af te sluiten en te verhuizen naar een computer op een andere lokatie.

    De operatie wordt uitgevoerd in twee fases en start om 14.00 uur.

  • De eerste fase betreft de studentenwerkplekken op de 2de verdieping van de bibliotheek.
  • De tweede fase betreft de studentenwerkplekken op de 1ste verdieping van de bibliotheek.

  • We adviseren je om met deze planning rekening te houden in je keuze van een studentenwerkplek.

    We vertrouwen op je medewerking en onze excuses voor het ongemak.!


    11.09.2003:
    Distributie van de nieuwe versie van de studentenwerkplek is gestart

    Vanaf vandaag zijn de eerste helft van de studentenwerkplekken in de bibliotheek voorzien van een nieuwe versie (versie 7a) van de studentenwerkplek. In de loop van de week zullen de overige studentenwerkplekken volgen.

    Wat is er veranderd?
    • Gedurende de opstart-procedure zijn de muis en het toetsenbord tijdelijk buitenwerking. Hiervan krijg je een melding te zien.
    • De maximum tijd om een studentwerkplek te blokkeren is teruggebracht naar 15 minuten (dit was 25 minuten).
    • Op verzoek van de faculteiten is WordPerfect niet langer beschikbaar, evenals de programma's Netmeeting, Exceed Telnet, de NS Reisplanner en de IBM Video Charger.
    • Op verzoek van studenten is een nieuw icoon rechts in de Windows taskbar geplaatst: 'Save / Restore user preferences'.


      Via deze icoon kan je voortaan je voorkeursinstellingen van de desktop bewaren. De volgende keer dat je gebruik maakt van een studentenwerkplek zal de computer met deze instellingen standaard opstarten. Als je bijvoorbeeld liever een hogere schermresolutie wil dan 800 x 600 pixels, verander deze instelling dan en leg deze vervolgens vast via 'Remember Desktop settings'.
    • Op de desktop vind je een nieuw icoon die je via Webmail toegang geeft tot je mailbox.
    • Nieuwe programma's op de studentenwerkplek zijn: PuTTY Secure Telnet (ter vervanging van Exceed telnet) en PuTTY Secure FTP Client.
    • Programma's als SPSS, Scientific Workplace, MSN Messenger, pdf995, 1st Page 2000 en Acrobat Reader zijn voortaan beschikbaar in de nieuwste versie.
    Veranderde toegang tot de M-drive m.i.v. 1 oktober 2003

    Ook buiten de campus heb je toegang tot de bestanden in je homedirectory (M-drive) op de student server. Deze toegang werd geboden via 'Webfolders'. Deze functionaliteit werkte echter niet vlekkeloos en we kregen dan ook veel klachten van studenten die niet in staat bleken op deze manier hun bestanden te benaderen. Bovendien bleek dat het aanbieden van deze functionaliteit tot performance-problemen leidde op de studentenservers. Daarom is besloten m.i.v. 1 oktober de functionaliteit van 'Webfolders' niet langer beschikbaar te stellen.

    Als alternatief hiervoor bieden we voortaan FTP (File transfer Protocol) aan. Hiermee kan je bestanden downloaden van je M-drive naar je pc thuis en bestanden van je pc thuis uploaden naar je M-drive. Voorwaarde is wel dat je op je pc thuis een FTP-client installeert en configureert. Instructies hiervoor vind je in de handleiding: 'Toegang tot je bestanden op de M-drive via het File Transfer Protocol (FTP)'.

    Nieuwe homepage voor studenten

    In de folder folder public_html op je M-drive tref je het bestand index.html aan. Je kan dit bestand aanpassen en er een persoonlijke homepage van maken. Toegang tot deze homepage heb je via de URL: www.uvt.nl/personal-homepage/student/~username.

    Inmiddels is er een nieuwe versie van deze homepage beschikbaar in de nieuwe huisstijl van de universiteit. Er is zowel een Nederlande als een Engelse versie. Je kan deze bestanden downloaden door met de rechter muisknop te klikken op één van de onderstaande links:

  • Engelse homepage
  • Nederlandse homepage

  • Let erop dit bestand op te slaan onder de naam index.htm / index.html in de folder public_html op je M-drive.


    03.09.2003:
    MSN Messenger

    Als gevolg van diverse problemen (MSBlaster worm, Welchia worm en SoBig virus) is de implementatie van de nieuwe versie van de studentenwerkplek vertraagd. We verwachten deze versie binnen twee weken te kunnen opleveren. Dan zal ook de nieuwe versie van MSN Messenger beschikbaar zijn. Tot dat moment, nog even geduld!


    02.09.2003:
    Informatie voor nieuwe studenten

    Als dit de eerste keer is dat je gebruik maakt van de studentenwerkplek lees dan de informatie door die je aantreft op de webpagina 'Aan de slag'. Neem ook eens een kijkje op de homepage van deze website.


    02.09.2003:
    Nieuwe bureaustoelen in de bibliotheek

    Recentelijk zijn er nieuwe bureaustoelen geplaatst in de bibliotheek. Deze stoelen zijn volledig instelbaar. Ter voorkoming van RSI klachten is het van belang dat je in een goede houding achter een computer zit. Neem even de tijd om de instructie door te lezen die aan de stoel hangt en maak er een gewoonte van om je stoel in te stellen voordat je aan het werk gaat.


    29.08.2003:
    Beëindig elke inlogsessie via 'Reset PC'

    Alle studentenwerkplekken moeten aan blijven staan, klaar voor gebruik!
    Alleen medewerkers van de bibliotheek zijn gerechtigd om computers uit te schakelen

  • tegen sluitingstijd,
  • in geval van een storing.

    Wanneer je wil stoppen met werken dan dien je uit te loggen en je sessie af te sluiten via de optie 'Reset PC' in het Windows startmenu.
    De verbinding met je M-drive en je mailbox wordt dan verbroken en de studentenwerkplek start vervolgens opnieuw op, klaar voor gebruik door een andere student..

    Als je dit nalaat neem je een groot risico. Elke willekeurige voorbijganger is dan in staat om zich toegang te verschaffen tot:

    • je mailbox: al je mail kan verwijderd worden en mailberichten kunnen onder jouw naam en verantwoordelijkheid verstuurd worden;
    • je M-drive: al je bestanden kunnen verwijderd worden;
    • je printaccout;
    • alle andere password protected (web) applicaties, waarvan je hebt aangegeven dat Windows het password lokaal mag bewaren.

    In het Reglement Computernetwerk UvT staat expliciet:

    "Vanaf het moment van verstrekking van UvT-username, -mailadres en -password, wordt de houder aansprakelijk gesteld voor de gevolgen die kunnen voortvloeien uit zijn gebruik van het computernetwerk en de daarop beschikbaar gestelde systemen. [..] Onzorgvuldig gebruik van UvT-username, -mailadres, -password en personal homepages kan leiden tot schade voor de houder en/of de universiteit. De houder wordt geacht hier zorgvuldig mee om te gaan en zich strikt te houden aan de richtlijnen zoals omschreven in dit reglement. Onzorgvuldig gebruik kan worden bestraft. Dit kan onder meer inhouden dat door het College van Bestuur de houder de toegang tot het computernetwerk, of delen ervan, tijdelijk of permanent wordt ontzegd."


  • 18.07.2003:
    Serveronderhoud Blackboard Learning System 6 op vrijdag 18 juli

    Op vrijdag 18 juli zal er een upgrade uitgevoerd worden van Blackboard Learning System 6. Het systeem is daarom tijdelijk niet beschikbaar.

    De werkzaamheden starten om 16.00 uur en zullen naar verwachting rond 17.00 uur beëindigd zijn.


    04.07.2003:
    Serveronderhoud Blackboard Learning System 6 op dinsdag 8 juli

    In verband met onderhoudswerkzaamheden zal Blackboard Learning System 6 op dinsdag 8 juli tijdelijk niet beschikbaar zijn.

    De werkzaamheden starten om 9.00 uur en zullen naar verwachting rond 12.00 uur beëindigd zijn.


    25.06.2003:
    Serveronderhoud op vrijdag 27 juni

    Op vrijdag 27 juni zullen in verband met onderhoudswerkzaamheden een aantal onderwijstoepassingen niet beschikbaar zijn van 13.00 - 17.00 uur.

    Het betreft:
    • de elektronische studiegids;
    • raadplegen van tentamencijfers;
    • comap ( inschrijven voor werkcolleges);
    • inschrijven voor schriftelijke examens.


    09.04.2003:
    Aanmelden van storingen
    Voortaan kunnen storingen aan studentenwerkplekken ook elektronisch aangemeld worden. Vul het formulier zo volledig mogelijk in en geef zo precies mogelijk de lokatie van de computer aan.


    14.03.2003:
    Opschoning van studentenaccounts

    Op zondag 23 maart a.s. vindt weer een opschoning plaats van de studentenaccounts.

    Van studenten die niet meer ingeschreven staan bij de UvT zullen de accounts opgeheven worden. Vanaf die datum is het voor deze studenten niet meer mogelijk om gebruik te maken van de netwerkvoorzieningen van de universiteit. De mailboxen en de homedirectories (M-drive) en alle daarin opgeslagen bestanden zullen definitief van de studentenserver verwijderd worden. Wie nog bestanden op de server heeft staan heeft tot 23 maart de gelegenheid deze veilig te stellen.

    Tot 19 maart hebben studenten nog de mogelijkheid om aan eventuele inschrijvingsverplichtingen te voldoen. Zij kunnen zich hiervoor wenden tot de Centrale Studentenbalie in gebouw C 79 (openingstijden: maandag t/m vrijdag van 10.00-16.00 uur en maandag- en donderdagavond van 17.30-19.00 uur.


    31.12.2002:
    Onderhoudswerkzaamheden aan EVA

    De onderhoudswerkzaamheden aan de elektronische studentenhelpdesk EVA zijn inmiddels voltooid. EVA is via het icoon op de desktop weer direct te benaderen. Ook kun je gebruik maken van de URL www.uvt.nl/eva. Als je de FAQ's van EVA wilt bekijken dan kan dat via de URL www.uvt.nl/eva/faq.


    27.11.2002:
    Alle reserveringen van studentenwerkplekken zijn verloren

    Bij onderhoudswerkzaamheden aan het studentenwerkplek reserveringssysteem is een fout opgetreden die ertoe geleid heeft dat alle reeds gemaakte reserveringen in het systeem zijn verwijderd. Helaas is het niet mogelijk om dit probleem te herstellen.
    Wij adviseren studenten om hun reserveringen opnieuw in te voeren

    Onze verontschuldigingen voor dit ongemak.


    12.11.2002:
    Studentenservers tijdelijk niet beschikbaar op 24 november 2002

    Zondagmiddag 24 november a.s. van 12.00 tot 18.00 uur zullen onderhoudswerkzaamheden plaatvinden op de twee studentenservers van de UvT.

    Gedurende dit onderhoud zijn de services die via deze servers geboden worden niet toegankelijk via internet.

    Het betreft:
    • de toegang tot de mailbox (lezen en verzenden van mail)
    • de toegang (via webfolders) tot de bestanden op het netwerk in de homedirectory
    • het raadplegen van de eigen homepage

    Onze verontschuldigingen voor dit ongemak.


    24.09.2002:
    Traagheid van de studenten-werkplekken
    De laatste weken manifesteert zich weer het probleem dat de studentenwerkplekken 'traag' reageren. We hebben sterke vermoedens dat deze traagheid te wijten is aan de zg. web-dav software. Deze software zorgt ervoor dat studenten die niet op de campus zijn via "Webfolders" bij hun bestanden op het netwerk kunnen (de M-drive). We willen het volgende traject uitzetten om dit probleem op te lossen:
    1. Vanaf vandaag (dinsdag 24 september) zal de Novell-server iedere dag gereboot worden. In het verleden is gebleken dat probleemsituaties dan beter afgehandeld kunnen worden.
    2. We zullen op korte termijn de software die voor de problemen zorgt vervangen door software met dezelfde functionaliteit (voor de technici: de Netscape webserver wordt vervangen door Apache).
    3. Wanneer deze nieuwe software het probleem ook niet oplost, heeft het onze voorkeur om de web-dav functionaliteit te disablen.
    4. Wanneer optie 3) als uiterste noodgreep uitgevoerd moet worden, zal onderzocht worden of er alternatieven beschikbaar zijn om studenten toegang tot hun bestanden op de M-drive te bieden (b.v. middels FTP).

    We hebben de faculteiten gevraagd of het noodscenario van het disablen van web-dav op onoverkomelijke problemen stuit maar we willen ook graag van studenten horen hoe zij daar tegen aan kijken.

    Uiteraard zullen we iedereen op de hoogte houden van de voortgang in dit traject en van de keuzes die gemaakt worden.

    Een welgemeend excuus voor de overlast.


    09.09.2002:
    Gratis Vijfklapper

    De Vijfklapper is een set met 5 cd-roms met software die standaard gebruikt wordt op de universiteit. Studenten kunnen deze set vanaf 9 september gratis afhalen op vertoon van hun UvT-kaart.

    De uitgifte vindt plaats bij het Computer Informatiecentrum (hal 2de verdieping van gebouw C) van 10.00 tot 12.00 uur en van 14.00 tot 16.00 uur.


    09.08.2002:
    Nieuwe versie van studentenwerkplek gelanceerd

    In de maand juli is de voorloper van deze studentenwerkplek uitgebreid getest door studenten. Ze hebben ons van allerlei opmerkingen en commentaar voorzien. Op basis daarvan hebben we diverse aanpassingen gemaakt.

    Vanaf vandaag is de nieuwe versie van de studentenwerkplek overal in de bibliotheek beschikbaar.
    Bij deze bedanken we alle studenten voor hun reacties.


    03.07.2002:
    Nieuwe (test)versie
    Dit is een testversie van de nieuwe studentenwerkplek die we eind augustus 2002 willen lanceren. Deze versie is alleen beschikbaar op een beperkt aantal studentenwerkplekken op niveau 1 in de bibliotheek.

    We willen graag weten wat je van deze studentenwerkplek vindt! Dus geef je reactie door het formulier in te vullen. Op een speciale webpagina verzamelen we alle reacties die wij ontvangen.


    03.07.2002:
    Wijzigingen
    Faculty Specific
    Een nieuwe programma groep voor de faculteiten.
    - "Sociaal Recht" is verplaatst naar Faculty Specific->FRW
    - "EViews 4" naar Faculty Specific->FEW
    PDF995
    Een nieuw programma op de studentenwerkplek voor het maken van van PDF-bestanden via een printer(driver). Kies uit een willekeurige applicatie bij het afdrukken voor deze printer om een PDF te maken.
    Bij elke afdruk vraagt PDF995 om een bestandsnaam.
    Als het maken van de PDF geslaagd is wordt automatisch Acrobat Reader gestart om het resultaat te kunnen zien. Daarvan kun je alsnog een "hardcopy" maken door het op de printer te laten afdrukken.
    pdfEdit995
    Dit programma(tje) werkt samen met PDF995. Hiermee kunnen voorkeuren worden ingesteld zoals bijvoorbeeld het automatisch previewen van een bestand, rotatie van de PDF, Text/Image extract etc.
    Acrobatreader 5.05
    Een nieuwe versie.
    Euroglot 4.0
    Een nieuwe versie. Bij het starten van het programma wordt het (Euro) logo naar de taakbalk geanimeerd (naast de klok). Vanaf dat moment is het programma alleen nog te bereiken via dit logo. Een tweede start via het menu levert een foutmelding op: "Unable to start ... User maximum reached".
    Internet Explorer 6
    Een nieuwe versie.
    Microsoft Messenger
    Dit chat-programma tref je aan in de programmagroep Information Services en kun je ook in Internet Explorer aanroepen.
    Scientific Workplace 3.51
    Een nieuwe versie.
    Outlook Express 6
    Een nieuwe versie. Hoewel geen standaard applicatie is deze toch nodig voor het lezen van News groepen.
    MS Outlook 2000
    De problemen met dit programma zijn nog niet opgelost. De melding dat de "store-location" is veranderd en dat daarom de shortcuts opnieuw moeten worden opgebouwd zal weer verschijnen bij het starten. Er wordt nog aan gewerkt om deze mededeling te laten verdwijnen.
    Nieuw is dat de alias via het netwerk op de volledige naam wordt gezet.


    28.08.2001:
    Lancering eerste versie studentenwerkplek
    De GIW2000 studentenwerkplek werd gelanceerd op 28 augustus 2001. Nieuwe computers met het Windows 2000 operating systeem, cd rom, geluidskaart en TFT-scherm. Nieuwe studentenserver met 20 MB diskruimte voor de opslag van mail en 50 MB diskruimte voor een persoonlijke homepage en de opslag van bestanden voor elke student.